Dierlijke producten hebben een beetje een slechte reputatie de laatste tijd. Voornamelijk wanneer het gaat om dierenwelzijn is er een sterke vraag naar verantwoorde vlees en vis. In sommige gevallen kiezen mensen ervoor om volledig over te gaan op vegetarisch eten. Toch zitten er belangrijke voedingsstoffen in vis en in vlees die belangrijk zijn voor een gezond dieet. In deze blog leggen we de voedingswaren voor je klaar. We willen graag adviseren om voor de beste kwaliteit vlees te gaan naar een gespecialiseerd vleesrestaurant. Kijk daarvoor op de website van The Uptown Meat Club: vleesrestaurant in Amsterdam.

Voedingswaarde van vis

Natuurlijk verschilt het per soort vis hoe de verhoudingen liggen wat voedingswaarden betreft. Desalniettemin is het handig om onderstaande lijst bij te houden met voedingswaarden per 100 gram vis. 

– 242 kcal energie

– 19,1 gram vet

– 0,3 gram koolhydraten

– 0 gram suikers

– 0 gram vezels

– 17,2 gram eiwit

– 0,5 gram zout

Voedingswaarde van vlees

Wanneer het vlees betreft, is er nog meer verschil tussen bijvoorbeeld varkensvlees, rundvlees of andere, meer exotische, vormen van vlees. Om het overzicht een beetje te bewaren hebben we ervoor gekozen om de veelgekozen vleessoorten te pakken zonder dat ze bereid zijn en waarbij een gebruikelijke hoeveelheid vet bij zit.

Rauw rundvlees (>5 gram vet)Rauw varkensvlees (>15 gram vet)
– 212 kcal energie- 14,8 gram vet- 1,0 gram koolhydraten- 0 gram suikers- 0,3 gram vezels- 19 gram eiwit- 0,9 gram zout– 278 kcal energie- 23,3 gram vet- 0,6 gram koolhydraten- 0 gram suikers- 0,2 gram vezels- 16 gram eiwit- 1,0 gram zout

Pin It on Pinterest